انجام پایان نامه بهداشت جامعه | نمونه بحث و نتیجه گیری

انجام پایان نامه بهداشت جامعه | نمونه بحث و نتیجه گیری

یافته‌های جانبی حاصل از انجام پایان نامه بهداشت جامعه حاضر:

کیفیت ارتباط با والدین: یافته‌های جانبی حاصل از انجام پایان نامه بهداشت جامعه حاضر نشان داد که کیفیت ارتباط با والدین بر میزان تغییرات استرس دانش‌آموز اثرگذار است. این بدان معنی است که ارتباطات بین فردی و مشخصا ارتباط با والدین از متغیرهای تاثیرگذار بر استرس تحصیلی تجربه شده است. این نتیجه با یافته پژوهش‌های آلبرت 2007، ترامسدوف 2007 ، میسرا 2007  و دب و همکاران2010، یوسف و همکاران 2011 همخوانی دارد (7 و 94) .طی این مطالعات، آنان به این نتیجه رسید که دانش‌آموزانی که از کنترل و نظارت مادر خود بر فعالیت روزمره‌شان رضایت داشتند، اضطراب کمتری را گزارش کرده‌اند و درصورتی که توجه بیشتری از جانب والدین دریافت کنند خطر بروز استرس در آنان کاهش می‌یابد. سیستم حمایتی قوی از جانب والدین باعث می‌شود که دانش‌آموز در مواقع بحرانی و شرایط حاد به خوبی مورد حمایت و پشتیبانی قرارگیرد و قادر به تحمل شرایط سخت و استرس‌زا باشد. مطالعه باسین و همکاران 2000 نیز که به بررسی اضطراب، افسردگی و استرس در میان نوجوانان دختر 18-13 ساله پرداخته بود نشان داد که دانش‌آموزانی که در ارتباط خود با والدینشان موفق تر بوده‌اند و از جانب ایشان اجباری برای مطالعه دروس خود نداشته‌اند، استرس و افسردگی کمتری گزارش کرده‌اند(95).
سطح تحصیلات والدین: یافته جانبی دیگر در پژوهش ما وجود ارتباط معنی‌دار بین سطح تحصیلات والدین با تغییرات استرس تحصیلی دانش‌آموز می‌باشد. این معنی‌داری در تحصیلات پدر با سطح سیکل و بالاتر و برای تحصیلات مادران در سطح سیکل و دیپلم معنی‌دار بود. دانش‌آموزانی که پدرانی با سطح تحصیلات بالاتر از سیکل دارند، تغییرات استرس بیشتری  
را گزارش کرده‌اند. علت این مسئله در توقعات و سطح بالای انتظارات والدین از دانش‌آموز می‌باشد که باعث افزایش استرس آنان می‌گردد. فرزندان این گونه والدین کمال‌گرا هستند و انتظار دارند همه چیز درست و کامل باشد در نتیجه دچار استرس بیشتری خواهند شد. 
این یافته با نتیجه پژوهش امینی و یوسفی 1380 همخوانی دارد که طی آن به این نتیجه رسید که سطح سواد دیپلم و بالاتر در پدران و مادران  باعث افزایش استرس دانشجویان خواهد شد(77). نتیجه پژوهش کاپلان 2005 نیز نشان داد که سطح تحصیلات مادر با استرس و عملکرد تحصیلی رابطه منفی دارد(96).
از آنجا که سطح سواد پدر می‌تواند به عنوان شاخصی از طبقه اقتصادی اجتماعی افراد تلقی شود (77) پس می‌توان گفت دانش‌آموزان متعلق به طبقات پایین اجتماع در مقایسه با دانش‌آموزان متعلق به طبقات بالای اجتماعی، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. نتیجه پژوهش دب و والش 2010 نیز نشان داد که نوجوانان در طبقه اجتماعی- اقتصادی متوسط اضطراب بالاتری داشته‌اند. سطح اقتصادی- اجتماعی تعیین‌کننده میزان استفاده و بهره‌گیری از امکانات جامعه می‌باشد لذا آن دسته از دانش‌آموزانی که در گروههای پائئین‌تر از این لحاظ قرار می‌گیرند بدلیل محدودیت در دسترس به امکانات و خدمات اجتماعی، رفاهی و آموزشی و عدم دریافت حمایت کافی از جانب اجتماع بیشتر دچار استرس می‌گردند(94). 
شغل والدین، اندازه خانواده و رتبه تولد دانش‌آموز: در راستای این یافته باید اضافه کرد که نتایج مربوط به مقایسه نمرات تغییرات استرس آزمودنی‌ها از لحاظ نوع شغل والدین و اندازه خانواده و رتبه تولد نیز نشان داد که هیچ یک از متغیرهای مذکور بر تغیییرات استرس تحصیلی دانش‌آموز اثرگذاری معنی‌داری ندارد. این بافته با نتیجه پژوهش امینی و یوسفی 1380 همخوانی ندارد. آنان در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که دانشجویان متعلق به پدرانی که دارای مشاغل علمی، فنی و تخصصی رده بالاتر بودندکمترین تجربه ناکامی و دانشجویان متعلق به پدرانی با شغل کارگری ساده بیشترین تجربه ناکامی را داشتند. همچنین فرزندان متعلق به خانواده‌های کوچکتر از لحاظ بعد خانوار بطور کلی استرس کمتری را نسبت به فرزندان متعلق به خانواده‌های بزرگتر تجربه کرده بودند(77). 
علت احتمالی این عدم تشابه، در نوع جامعه پژوهش و حجم نمونه می‌تواند باشد. مطالعه ما بر روی 50 دانش‌آموزان دختر دبیرستانی صورت گرفت در حالی که در مطالعه امینی و یوسفی پژوهش بر روی 551 دانشجو صورت گرفته بود. 
آخرین معدل تحصیلی: تغییرات استرس ناشی از تعارضات در دانش‌آموزانی که آخرین معدل تحصیلی پائین‌تری داشته‌اند، کمتر بوده است. معدل تحصیلی می‌تواند نمایی از عملکرد تحصیلی دانش‌آموز باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت هرچه  
عملکرد تحصیلی آنان کمتر باشد استرس تعارضات آنان بیشتر است. در بعد تعارضات به بررسی میزان تضاد و درگیری فرد در موقعیت های مختلف تصمیم گیری می‌پردازیم. دانش‌آموزانی که در تصمیم‌گیری و انتخاب زمان و راه درست درس خواندن دچار مشکل هستند، عملکرد تحصیلی مناسبی ندارند و لذا معدل بالایی نداشته لذا از این نظر دچار استرس بالایی هستند. مطالعه بیکر 2003 نیز نشان داد که دانشجویان استرس بیشتری دارند عملکرد تحصیلی آنان ضعیف‌تر است(97). نتیجه مطالعه امینی و یوسفی 1380 نیز نشان داد دانشجویانی که مشروط شده‌اند، در بعد ناکامی و موقعیت تغییر و واکنش فیزیولوژیک به استرس نمرات بیشتری از دانشجویان مشروط نشده کسب کرده‌اند(77). مطالعه شکری و همکاران 1385 نیز نشان داده است که استرس تحصیلی بالا در دانشجویان با عملکرد منفی آنها در دانشگاه ارتباط دارد. این یافته همچنین با نتیجه مطالعات بیکر 2003، آرمسوی، گیملی و گنجوز 2005، کاپلان و همکاران 2005، کلارک و دیکر 1986، لین و زیپا 1984، بلانبرگ و فلاهرتی 1985، فلستن و ویکاکس 1992، استراتز و همکاران 2000 به نقل از شکری 1385 همخوانی دارد (20).
سن، پایه تحصیلی، میزان رضایت از رشته تحصیلی: بین سن ، پایه تحصیلی ، رضایت از رشته تحصیلی و تغییرات استرس تحصیلی ارتباطی معنی‌دار گزارش نشد. این مطلب نشان دهنده این است که عوامل استرس‌زا در تمامی مقاطع تحصیلی دبیرستان یکسان بوده و به یک اندازه بر دانش‌آموز موثر بوده است. از طرفی نشان می‌دهد که در تمامی سنین مهارتهای مقابله با استرس مورد نیاز می‌باشد. این یافته با نتیجه مطالعه امینی و یوسفی 1380، فیرر 2009 همخوانی دارد آنان در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که متغیر سن و پایه تحصیلی بر میزان استرس درک شده دانشجویان تاثیری ندارد(77 و 87).
مطالعه پور و همکاران 2011 برخلاف یافته پژوهشی ما نشان داد که بین میزان استرس و سن دانشجویان پرستاری ارتباط معنی‌دار وجود دارد(98). علت تفاوت در یافته می‌تواند بدلیل متفاوت بودن استرسورهای برای دانشجویان پرستاری در مقایسه با جامعه پژوهشی ما باشد. پاو 2007 نشان داد که استرس در دختران دانشجو و جوانترها بیشتر است(99). این یافته با نتیجه مطالعه صالحی 1383 همسو نمی‌باشد چرا که وی در نتایج خود نشان داد که هرچه سن بیشتر می‌شود استرس وی نیز بالا می‌رود(100). متفاوت بودن جامعه آماری، وجود تفاوتهای فرهنگی و شخصیتی از جمله علل عدم تشابه در یافته‌ها می‌باشد.
نحوه انتخاب رشته: در مطالعات ما یافته‌ها نشان داد که نحوه انتخاب رشته دانش‌آموز که توسط خود وی و با علاقه بوده است یا خیر ، بر میزان تغییرات استرس اثرگذار نبوده است. این نتیجه نشان می‌دهد که فقدان علاقه به دروس در پایین‌ترین سطح عوامل استرس‌زا در دانش‌آموزان قرارگرفته است به نحوی که دانش‌آموزان آن را به عنوان یک عامل نارضایتی در خود نمی‌دانند. این در حالی است که مطالعه بهروزیان و نعمت پور 1385 نشان داد که هرچه علاقه به رشته در دانشجو بیشتر باشد  
سلامت عمومی وی نیز بیشتر است(101). تحصیل در رشته دانشگاهی تا حدود زیادی نشانگر آینده شغلی فرد است لذا هرچه علاقه دانشجو بیشتر باشد از انجا که شغل مورد علاقه خود را خواهد داشت اضطراب افسردگی و استرس کمتری را تجربه می‌کند. در رشته‌های دبیرستانی هرچند دانش‌آموز علاقه کمی به رشته خود داشته باشد چون انتخاب‌های زیادی در رشته تحصیلی دانشگاهی خود دارد استرس و ناامیدی کمتری را تجربه می‌کند. یافته مطالعه ما با نتیجه پژوهش امیرآبادی 1389 همسو است که وی نیز در پژوهش خود نشان داد که رشته تحصیلی با استرس ارتباطی ندارد(102). 
نوع زندگی: نوع زندگی دانش‌آموز ، با یک یا هردو والد، تاثیری بر میزان تغییرات استرس وی ندارد. در سنین نوجوانی سیستم حمایتی همسالان بیش از والدین بر فرد اثرگذار است و در این سنین نوجوان بیشتر به سوی همسالان خود گرایش دارد لذا نوع زندگی و سیستم حمایتی دریافتی از خانواده در تامین نیازهای وی تاثیر معنی‌داری ندارد. این یافته با نتیجه پژوهش بهروزیان و نعمت پور 1385 همسو نمی‌باشد. آنان در مطالعات خود به این نتیجه رسید که استرس در دانشجویان خوابگاهی بیش از دانشجویان غیرخوابگاهی است(101). در دوران دانشجویی بدلیل متفاوت بودن نوع استرسورها که در دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی وجود دارد، استرس نیز در میان آنها متفاوت است. دوری از خانواده، محیط ناآشنا، نیازهای مالی و شرایط اقتصادی و.... از جمله استرسورهایی است که دانشجویان خوابگاهی تجربه می‌نمایند.
نتیجه‌گیری نهایی:
این پژوهش با هدف کلی تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان به آزمون فرضیه زیر پرداخت.  برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی باعث کاهش استرس تحصیلی در دختران نوجوان می‌شود.
نتایج حاصل از انجام پایان نامه بهداشت جامعه حاضر نشان داد: اجرا و بکارگیری برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی باعث کاهش استرس تحصیلی دختران پس از مداخله و دریافت آن درمقایسه با مرحله قبل از مداخله شد.

کاربرد نتایج 

همان‌گونه که در زیر توضیح داده شده است، نتایج حاصل از انجام رساله حاضر می‌تواند در حوزه‌های آموزشی، اجرایی و تحقیقاتی آموزش و ‌پرورش بکار برده شود.
1.    حوزه آموزشی: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه و اثربخشی برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان می‌توان یافته‌های بدست آمده را به مسئولین آموزش و پرورش کشور ارائه نمود تا در صورت صلاحدید این برنامه را در برنامه درسی و کوریکولوم آموزشی دانش‌آموزان لحاظ نمایند. در این خصوص پیشنهاد می‌شود به منظور اجرای این برنامه از اساتید  
صاحب‌نظر علم روانشناسی و علوم تربیتی درخواست شود تا مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشته باشند و نیز جلسات آموزشی با استفاده از روش‌های نوین تدریس از قبیل ایفای نقش، بحث گروهی، نمایش فیلم و.... اداره شوند تا دانش‌آموزان در تبادل اطلاعات و نظردهی در موضوعات مختلف مطرح شده سهیم باشند و یادگیری نیز پایدارتر و کاربردی‌تر صورت گیرد.
2.    حوزه اجرایی: نتایج حاصل از این پژوهش را می‌توان در اختیار مشاورین مدارس قرار داد تا با برگزاری جلسات این برنامه برای دانش‌آموزان منجر به ارتقا هوش هیجانی و برخورداری آنان از مزایا و فواید این مهارت شود. همچنین مشاورین مدارس می‌توانند این جلسات آموزشی را برای والدین دانش‌آموزان نیز برگزار نموده تا آنان نیز در ارتقاء هوش هیجانی فرزندان خود سهیم شوند.
3.    حوزه پژوهش: نتایج این پژوهش می‌تواند پیشنهاددهنده انجام پژوهش‌های دیگر در این زمینه باشد که در زیر برخی از این پیشنهادات ارائه می‌شود.

پیشنهادات برای انجام پایان نامه بهداشت جامعه آینده:

پیشنهادات مرتبط با نتایج حاصل از انجام پایان نامه بهداشت جامعه حاضر

1.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر کیفیت ارتباط دانش‌آموز با والدین خود
2.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان در سنین و مقاطع مختلف تحصیلی
3.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان در دو جنس
4.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان با سایر الگوهای هوش هیجانی 
5.    بررسی مقایسه‌ای تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی و سایر روشهای مداخلاتی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان 
سایر پیشنهادات:
1.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان با حجم جمعیت آماری بیشتر و مدت زمان طولانی‌تر
2.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
3.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر کیفیت ارتباط با همسالان و معلمان
4.    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس مشاغل

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت ناز به راهنمایی در ارتباط با نحوه انجام پایان نامه بهداشت جامعه با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۳/۰۲/۲۱
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه آراء و نوآوری‌های فلسفی- منطقی

انجام پایان نامه آراء و نوآوری‌های فلسفی- منطقی

در این بخش که با هدف آموزش انجام پایان نامه آراء و نوآوری‌های فلسفی- منطقی ک [...]

۱۴۰۳/۰۲/۳۱
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

در راستای آموزش انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی در این بخش سعی در ا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۳۰
|
سینا
انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه سیستم گرایش الکترونیک را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۹
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب